مقایسه سیستم xDrive با سیستم کواتروی

0
(0)

به نظر می‌رسد در جهان امروزی سیستم چهار چرخ محرک به‌صورت آپشن در هر خودرویی وجود دارد. در سال‌های دهه‌ی 80 و 90 میلادی یافتن سدان ها یا کوپه‌های چهار چرخ محرک امری سخت بود اما حالا این موضوعی عادی به شمار می‌رود؛ بنابراین هر برندی سیستم چهار چرخ محرک مخصوص به خود را دارد و نامی را که خودش دوست دارد انتخاب کرده است. آئودی یکی از اولین خودروسازانی است که سیستم چهار چرخ محرک مخصوص خود را داشته و همه آن را با نام “کواترو” می‌شناسیم.

هرچند برندهای متعدد دیگر نیز سیستم‌های خاص خود را دارند که عملکرد برجسته‌ای را ارائه می‌کنند. برای نمونه ب‌ام‌و نیز سابقه‌ای تقریباً برابر با آئودی در این بخش داشته هرچند نام مخصوص به این سیستم در ب‌ام‌و خیلی جدیدتر است. سیستم چهار چرخ محرک xDrive ب‌ام‌و در حال حاضر معرف حضور همه‌ی طرفداران است و بسیاری از افراد معتقدند این سیستم بهتر از سیستم کواتروی آئودی و سیستم‌های رقبای دیگر است؛ اما در واقع کدام سیستم بهتر است؟

اخیراً Car Throttle نگاهی وسیع به هر دو سیستم انداخته تا گزینه‌ی بهتر را انتخاب کند. هر دو سیستم به‌طور چشمگیری متفاوت بوده و نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارند و هر سیستم در برخی از موارد نسبت به حریف برتری دارد.

Audi A4 allroad quattro 2013 1 516x375 مقایسه سیستم xDrive با سیستم کواتروی

برای نمونه سیستم کواتروی آئودی یک سیستم کاملاً مکانیکی است و تنها برخی مداخله‌های کنترل پایداری در آن وجود دارد. این سیستم از دیفرانسیل تورسن مرکزی استفاده می‌کند که می‌تواند “حس” کند کدام اکسل در حال لغزش بوده و سپس دیفرانسیل را به منظور انتقال قدرت به چرخ‌ها به اکسل دیگر قفل کند. زمانی که اکسل دیگر کشش را به دست آورد دیفرانسیل باز شده و دوباره گشتاور به‌صورت 50/50 بین هر دو اکسل توزیع می‌شود.

سیستم کواتروی آئودی را نباید با سیستم‌های شکل گرفته بر مبنای Haldex اشتباه گرفت. همه‌ی مدل‌های آئودی که پیشرانه‌ای با جای‌گیری عرضی دارند (مثل آئودی A3 و Q3) در حقیقت از سیستم شکل گرفته بر مبنای Haldex استفاده می‌کنند. این سیستم از دیفرانسیل لغزش محدود تورسن استفاده نمی‌کند اگرچه که در پشت صندوق‌عقب خودروها نوشته‌ی کواترو را می‌بینم. تنها خودروهایی که پیشرانه‌ی طولی دارند از سیستم کواتروی کامل بهره می‌برند.

Quattro 01 538x404 مقایسه سیستم xDrive با سیستم کواتروی

سیستم xDrive ب‌ام‌و کارکرد کاملاً متفاوتی دارد. این سیستم از کلاچ چندصفحه‌ای استفاده می‌کند که می‌تواند گشتاور را بین اکسل‌ها توزیع کند. هرچند در شرایط رانندگی نرمال اکسل عقب تمام قدرت را دریافت می‌کند. حتی در جاده‌های مرطوب و لغزنده سیستم xDrive ب‌ام‌و به منظور فرستادن قدرت به اکسل عقب (در صورت امکان) طراحی شده است.

برای رانندگی هیجانی و پرفورمنس احتمالاً xDrive ب‌ام‌و گزینه‌ی بهتری است. سیستم پایه‌ی دیفرانسیل عقب ب‌ام‌و اسپورت‌تر بوده و هیجان رانندگی بیشتری دارد. به علاوه به خاطر کلاچ چندصفحه‌ای که توسط مغز کامپیوتری خودرو کنترل می‌شود سیستم چهار چرخ محرک ب‌ام‌و در واقع قدرت یادگیری و خواندن شرایط و ایجاد تغییرات مطابق آن را دارد. سیستم کواتروی آئودی بیشتر مخصوص مسابقات رالی و رانندگی در برف بوده و برای استفاده در پیست یا شرایطی که کشش بالا مدنظر است فوق‌العاده نبوده چراکه طراحی سنگین خودرو در بخش جلو باعث کمی کم فرمانی می‌شود.

xDrive 01 538x301 مقایسه سیستم xDrive با سیستم کواتروی

در مجموع عملکرد این دو سیستم به شرایط بستگی دارد. اگر رانندگی هیجانی و پرفورمنس داشته اما توانایی بیشتری در تمامی آب‌وهواها می‌خواهید احتمالاً سیستم xDrive ب‌ام‌و برای شما بهتر است. اگر دنبال رانندگی شبیه موقعیت رالی هستید احتمالاً سیستم کواتروی آئودی بهترین است. هرچند هر دو سیستم عالی بوده و کشش فوق‌العاده‌ای را در تمامی آب‌وهواها ارائه می‌کنند. تنها موضوع خاص آنکه هر سیستم مهارت‌های خاص خود را دارند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

معرفی ب‌ام‌و M850i نایت اسکای جدید

0 (0) بخش سفارشی‌ساز ب‌ام‌و Individual توانایی‌های بالای خود را با معرفی خودروی M850i نایت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد بی ام و