معرفی نسل جدید ب‌ام‌و X4، بزرگ‌تر و سبک‌تر از قبل

0
(0)

ب‌ام‌و با معرفی مدل X6 در سال 2007 عملاً کلاس کراس‌اوور کوپه را پایه‌گذاری کرد. هفت سال بعد سازندهٔ آلمانی نه‌تنها نسل دوم X6 را راهی بازار نمود بلکه همان فرمول را در ابعادی کوچک‌تر هم اجرا نموده و مدل X4 را رونمایی کرد. حالا نیز رسماً نسل دوم X4 معرفی شده است. نسل دوم این کراس‌اوور کوپهٔ اسپرت 5 سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به قبل دارد درحالی‌که طول و عرض آن نیز به ترتیب به میزان 7.6 سانتیمتر و 3.8 سانتیمتر بیشتر شده است اما ارتفاع آن حدود 2.5 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است.

1020 معرفی نسل جدید ب‌ام‌و X4، بزرگ‌تر و سبک‌تر از قبل

اما این رشد ابعاد مانع از تلاش مهندسان جهت کاهش وزن خودرو نشده است چراکه نسل دوم X4 نزدیک به 50 کیلوگرم سبک‌تر از قبل شده است. علاوه بر این، مرکز ثقل خودرو نیز پایین‌تر آمده و توزیع وزن آن‌هم در بهترین حالت یعنی 50-50 صورت گرفته است که این عوامل موجب بهبود هندلینگ ماشین شده است. در نمای ظاهری اما X4 جدید چندان نسبت به نسل قبلی متفاوت به نظر نمی‌رسد و تغییرات چشمگیری در ظاهر آن دیده نمی‌شود. نمای جلویی خودرو همان‌طور که انتظار می‌رفت کاملاً مشابه نسل جدید مدل X3 است و شاید تنها ویژگی برجسته و قابل‌توجه آن، جلوپنجرهٔ بزرگ‌تر باشد.

1021 معرفی نسل جدید ب‌ام‌و X4، بزرگ‌تر و سبک‌تر از قبل

در نمای عقبی اما چراغ‌های باریک کاملاً جدیدی طراحی شده که تقریباً به‌طور کامل با محصولات قبلی ب‌ام‌و متفاوت است؛ اما علیرغم رشد ابعاد نسل جدید X4، به لطف طراحی خاص چراغ‌های LED جلو، چراغ‌های مه شکن و چراغ‌های عقب و همین‌طور ورودی‌های هوای فعال، ضریب آئرودینامیک خودرو با 10 درصد کاهش به 0.30 رسیده است. در زیر خط سقف شیب‌دار خودرو نیز هنوز هم فضای باری به حجم 523 لیتر وجود دارد که هرچند ممکن است برای یک کراس‌اوور چندان زیاد به نظر نرسد اما هنوز هم بیشتر از فضای باری است که در یک سدان سری 3 وجود دارد. با خواباندن صندلی‌های عقب نیز این فضا به بیش از 1415 لیتر می‌رسد.

1022 معرفی نسل جدید ب‌ام‌و X4، بزرگ‌تر و سبک‌تر از قبل

در کابین خودرو قسمت راننده از نو طراحی شده و حالا صفحه آمپر پایین‌تر آمده و ارتفاع محل نشستن راننده نیز بیشتر شده تا دید بیشتری به جادهٔ پیش رو داشته باشد. افزایش ابعاد بیرونی نیز موجب ایجاد فضای پای بیشتر برای سرنشینان عقب شده درحالی‌که وجود سانروف پانوراما هم لذت دید بیرون از سقف را فراهم می‌کند. همچنین X4 جدید با طیف گسترده‌ای از تجهیزات استاندارد همانند یک نمایشگر لمسی 10.2 اینچی ارائه شده درحالی‌که صفحه‌نمایش سربالا نیز برای آن قابل سفارش است که حالا 75 درصد بزرگ‌تر از قبل شده است. هردوی این نمایشگرها از قابلیت تشخیص حرکت و کنترل صوتی برخوردار هستند.

1023 معرفی نسل جدید ب‌ام‌و X4، بزرگ‌تر و سبک‌تر از قبل

علاوه بر این، مجموعهٔ گسترده‌ای از سیستم‌های ایمنی فعال نیز برای این ماشین ارائه شده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، سیستم کمک به حفظ حرکت میان خطوط، هشدار ترافیک، هشدار برخورد جلو، سیستم کمک پارک، دوربین دید اطراف و به‌طور خلاصه همهٔ سیستم‌هایی که از یک خودرو پریمیوم جدید آلمانی انتظار می‌رود اشاره کرد. X4 استاندارد در سپرهای جلو و عقب دارای محافظ‌های نقره‌ای‌رنگ به همراه‌تریم آلومینیومی در اطراف پنجره‌های جانبی است. در مدل M Performance اما این قسمت‌ها به رنگ مشکی براق بوده و در داخل هم صندلی‌های اسپرت ارائه می‌شود.

1024 معرفی نسل جدید ب‌ام‌و X4، بزرگ‌تر و سبک‌تر از قبل

نسل جدید X4 در بازارهای جهانی با سه پیشرانهٔ بنزینی و چهار نمونهٔ دیزلی عرضه خواهد شد. مدل پایهٔ بنزینی، 20i XDrive نام داشته و 184 اسب بخار قدرت دارد. مدل بنزینی بعدی 30i XDrive بوده و از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 252 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این مدل برای رسیدن از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت به 6.3 ثانیه زمان نیاز داشته و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 240 کیلومتر در ساعت را دارد.

1025 معرفی نسل جدید ب‌ام‌و X4، بزرگ‌تر و سبک‌تر از قبل

بالاترین مدل بنزینی هم مدل عملکردی M40i است که به یک موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو مجهز است. این موتور 360 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل ظرف 4.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و می‌تواند به حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این مدل از ارتقاءهای عملکردی مانند ترمزهای بزرگ‌تر و کمک‌فنرهای تطبیقی هم برخوردار است.

1026 معرفی نسل جدید ب‌ام‌و X4، بزرگ‌تر و سبک‌تر از قبل

سه پیشرانهٔ ابتدایی دیزلی نیز با قدرت‌های 190 اسب بخار، 231 اسب بخار و 265 اسب بخار ارائه می‌شوند اما بالاترین مدل دیزلی (نمونهٔ موجود در تصاویر) که M40d نام دارد، گزینهٔ وسوسه‌انگیزی به نظر می‌رسد چراکه قدرتی معادل 326 اسب بخار و گشتاور عظیمی برابر با 680 نیوتن متر دارد. این مدل در حداکثر سرعت کاملاً با مدل M40i برابری می‌کند و در شتاب صفرتاصد هم با زمان 4.9 ثانیه تنها یک‌دهم ثانیه کُندتر از آن است ولی مصرف سوخت بسیار بهتری دارد زیرا درحالی‌که مدل M40i در هر صد کیلومتر در سیکل اروپایی 7.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند، مدل M40d این مسافت را با مصرف تنها 4.9 لیتر گازوئیل طی می‌کند.

1027 معرفی نسل جدید ب‌ام‌و X4، بزرگ‌تر و سبک‌تر از قبل

اما از بین پنج مدل مختلف X4 جدید، در ایالات‌متحده تنها دو مدل بنزینی 30i و M40i عرضه خواهند شد. انتقال نیرو در تمامی پنج موتور نیز تنها توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و تمامی آن‌ها به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive مجهز هستند. طیف رینگ‌ها نیز از 19 تا 21 اینچی هستند. ب‌ام‌و همچنین برای X4 جدید مجموعه‌ای از پکیج‌های مختلف شامل Xline، M Sport و M Sport X و را ارائه کرده تا خریداران، ماشین را طبق سلیقهٔ خود سفارش دهند. علاوه بر این، با استفاده از آپشن‌های بخش BMW Individual، امکان شخصی‌سازی بیشتر X4 نیز وجود دارد.

1028 معرفی نسل جدید ب‌ام‌و X4، بزرگ‌تر و سبک‌تر از قبل

ب‌ام‌و تاکنون بیش از 200 هزار دستگاه از X4 را در سراسر جهان به فروش رسانده که نزدیک به 20 هزار دستگاه از آن‌ها در ایالات‌متحده فروخته شده است؛ بنابراین این پیشرفت‌ها در نسل جدید کمک خواهد کرد تا فروش آن در این کشور بیشتر شود. نسل جدید ب‌ام‌و X4 از ماه جولای امسال با مدل 2019 راهی نمایندگی‌های فروش در ایالات‌متحده خواهد شد. قیمت این کراس‌اوور کوپهٔ آلمانی در مدل چهار سیلندر 30i از 50,450 و در مدل شش سیلندر M40i از 60,450 دلار آغاز می‌شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

معرفی ب‌ام‌و M850i نایت اسکای جدید

0 (0) بخش سفارشی‌ساز ب‌ام‌و Individual توانایی‌های بالای خود را با معرفی خودروی M850i نایت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد بی ام و