دوئل مرسدس بنز CLS و ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو

5
(2)

دومین نمایندهٔ ب‌ام‌و در این گروه یعنی سری 6 گرن توریزمو در برابر یکی از نماینده‌های مرسدس بنز یعنی مدل CLS قرار گرفته است.

1147 دوئل مرسدس بنز CLS و ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو

1149 دوئل مرسدس بنز CLS و ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو

1151 دوئل مرسدس بنز CLS و ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو

1153 دوئل مرسدس بنز CLS و ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو

1155 دوئل مرسدس بنز CLS و ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو

مرسدس بنز برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2003 کانسپت بنام ویژن CLS را رونمایی کرد که یک سدان کوپه بود. سپس حدود یک سال بعد، در نمایشگاه نیویورک 2004 نسخهٔ تولیدی این خودرو با نام CLS معرفی شد و بدین ترتیب کلاس سدان کوپه را در دوران مدرن توسط مرسدس بنز بنیان نهاده شد. البته ایدهٔ ساخت سدان کوپه برای اولین بار توسط پونتیاک و با تولید مدل گرند ام در سال 1973 مطرح شده بود. درهرحال، نسل نخست CLS که بر روی پلت‌فرم E کلاس ساخته شده بود، استایل بسیار زیبا و منحصربه‌فردی داشت و به‌سرعت موردتوجه خودرو دوستان قرار گرفت. CLS در بازار کاملاً موفق عمل کرد که موجب شد دیگر خودروسازان آلمانی هم نمایندگانی را راهی کلاس نوظهور سدان‌های کوپه نمایند. سپس در نمایشگاه خودروی شیکاگو 2010 نسل دوم CLS رونمایی شد. در این نسل نسخهٔ استیشن هم به خانوادهٔ CLS اضافه شد. این مدل در ژوئن 2012 با نام CLS شوتینگ بریک معرفی شد. نسل دوم این ماشین در اواسط سال 2014 فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای خود را هم تجربه کرد که با مدل 2015 به بازار آمد. CLS اما به‌تازگی وارد نسل سوم خود شده است که چندی پیش در نمایشگاه دیترویت 2018 رسماً رونمایی شد. نسل سوم CLS فعلاً در چهار مدل مختلف ارائه شده است که شامل دو نمونهٔ دیزلی به همراه یک مدل بنزینی و یک مدل اسپرت هیبریدی بنام CLS53 می‌شود. ما برای این دوئل اما به جهت هماهنگی با رقیب باواریایی، مدل بنزینی CLS450 را انتخاب کرده‌ایم. این مدل به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو مجهز است که 370 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در کنار این موتور بنزینی، یک سیستم هیبریدی خفیف هم قرار دارد که شامل یک موتور الکتریکی کوچک و یک پکیج باطری لیتیوم یون یک کیلووات ساعتی می‌شود. این موتور الکتریکی 21 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را به‌صورت لحظه‌ای به توان موتور بنزینی اضافه می‌کند. نیروی کل سیستم نیز توسط یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

1148 دوئل مرسدس بنز CLS و ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو

1150 دوئل مرسدس بنز CLS و ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو

1152 دوئل مرسدس بنز CLS و ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو

1154 دوئل مرسدس بنز CLS و ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو

1156 دوئل مرسدس بنز CLS و ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو

ب‌ام‌و برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2009 کانسپتی بنام سری 5 گرن توریزمو را رونمایی کرد که پیش‌نمایشی از عضو جدید خانوادهٔ سری 5 بود. سپس نسخهٔ تولیدی این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت 2009 معرفی شد و رسماً در کنار مدل‌های سدان و استیشن، گرن توریزمو هم به‌عنوان عضو سوم به خانوادهٔ سری 5 اضافه شد؛ اما این خودرو را نمی‌شد در یک کلاس واحد قرار داد چراکه نه یک کراس‌اوور محسوب می‌شد، نه سدانی کوپه بود و نه در بین استیشن‌ها قرار می‌گرفت. از سوی دیگر، سری 5 گرن توریزمو از لحاظ فروش هم انتظارات ب‌ام‌و را برآورده نکرد و خودروی نسبتاً ناکامی بود. بااین‌حال سازندهٔ آلمانی همچنان بر ادامهٔ تولید این عضو عجیب خانوادهٔ سری 5 اصرار داشت و همچنان تا سال گذشته آن‌را روی خط تولید نگه داشت. سپس در ژوئن 2017، ب‌ام‌و مدل کاملاً جدید سری 6 گرن توریزمو را به‌عنوان جایگزین سری 5 گرن توریزمو رونمایی کرد. این خودروی جدید در اصل نسل دوم سری 5 گرن توریزمو محسوب می‌شود اما نام آن به سری 6 تغییر یافته است. این خودرو که با کد G30 شناخته می‌شود، بر روی پلت‌فرم نسل جدید سری 5 ساخته شده و مانند سلفش، اشتراکات زیادی با سری 5 دارد. در سری 6 گرن توریزمو اما ب‌ام‌و به‌منظور جبران شکست سری 5 گرن توریزمو، طراحی ماشین را به‌طور کامل تغییر داده و حالا سری 6 گرن توریزمو بیشتر به سدان‌های کوپه نزدیک شده است. این خودرو هم‌اکنون در سه مدل مختلف با پیشرانه‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها دیزلی و دو مدل دیگر بنزینی هستند. در دوئل ما، قدرتمندترین عضو خانوادهٔ سری 6 گرن توریزمو شرکت کرده است که 640i نام دارد. این مدل از یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوی بنزینی استفاده می‌کند که 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال این نیرو در حالت استاندارد به چرخ‌های عقب صورت می‌گیرد اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive هم برای آن وجود دارد.

منبع: سایت پدال

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

معرفی ب‌ام‌و M850i نایت اسکای جدید

0 (0) بخش سفارشی‌ساز ب‌ام‌و Individual توانایی‌های بالای خود را با معرفی خودروی M850i نایت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد بی ام و