اولین تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و سری 3

0
(0)

ب‌ام‌و سری 3 مدت 43 سال است که کلاس خودرویی خودش را تعریف می‌کند. احتمالاً با فکر کردن به کلاس سدان های اجرایی جمع‌وجور اولین خودرویی که به ذهنتان می‌رسد همین سری 3 خواهد بود. در طول هفت نسل تولید شده، سری 3 پرفروش‌ترین محصول ب‌ام‌و بوده است. خب این نماد افسانه‌ای چگونه وارد دنیای مدرن شده است؟ ب‌ام‌و سری 3 جدید که با کد G20 شناخته می‌شود وظیفه‌ی سنگینی بر دوش‌ خود دارد؛ و با بهبودهای صورت گرفته در شاسی، پیشرانه، تکنولوژی، سیستم اطلاعات سرگرمی، فضای داخلی و بار و راندمان و کارایی، باواریایی ها بازهم یک سدان فوق‌العاده ساخته‌اند که احتمالاً همچون پتکی بر سر رقبا فرو خواهد آمد.

2376 اولین تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و سری 3

به لطف معماری جدید CLAR، جدیدترین نسل سری 3 حدود 55 کیلوگرم سبک‌تر از نسل قبل است. در موارد معدودی یک خودرو علیرغم بزرگ شدن ابعاد با کاهش وزن مواجه می‌شود. استحکام بدنه نیز 50 درصد افزایش یافته است. همچنین سری 3 جدید توزیع وزن 50/50 دارد و همه‌ی این موارد باعث شده‌اند توانایی‌های دینامیکی این خودرو بهبود یابند. یکی از خلاقیت‌های ب‌ام‌و در توسعه‌ی سیستم تعلیق این خودرو نمود یافته است. مجموعه‌ی سیستم تعلیق و دامپرها به گونه‌ای عمل می‌کنند که اساساً در زمان خالی بودن خودرو عدم وجود سرنشین یا وسایل، دامپرها نرم بوده و بیشترین روانی را نشان می‌دهند تا کیفیت سواری بهبود یابد.

2377 اولین تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و سری 3

زمانی که همه‌ی سرنشین‌ها در خودرو حضور داشته و صندوق نیز پر باشد، واکنش‌های دامپرها به وزن بیشتر تفاوت داشته و کنترل بیشتری بر خودرو اعمال خواهد داشت ولی این به معنی بد شدن کیفیت سواری نیست. شاید ما انتظار پایداری بیشتری را داشتیم اما شاسی سری 3 همچنان پایدار و تواناست.

2378 اولین تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و سری 3

در حالت اسپورت و با استفاده از رینگ های 18 اینچی سواری گاها ناهنجار می‌شود اما رقبا هم بهتر از سری 3 نخواهند بود. ب‌ام‌و هنوز هم بدترین مسیرهای کشور پرتغال را باصلابت طی کرده و توانایی دینامیکی بالایی را نشان می‌دهد. چابکی و فرزی سری 3 فوق‌العاده است. در عین حال که سیستم تعلیق راحت عمل می‌کند با تغییر جهت‌ها نیز به خوبی کنار می‌آید. چسبندگی زیادی هم وجود دارد که بخشی از آن‌ها به خاطر افزایش فاصله بین چرخ‌های روبرویی ایجاد شده است.

2379 اولین تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و سری 3

البته فرمان احتمالاً در حالت کامفورت سبک خواهد بود و احساس مصنوعی بودن را در حالت اسپورت تداعی خواهد کرد. این سیستم که از نوع الکتریکی می‌باشد بازخورد چندانی هم ندارد ولی خب دقت و تیزی آن بالاست. مدل حاضر در تست از نوع 320d می‌باشد که از پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری توربودیزل با خروجی 187 اسب بخاری و گشتاور 400 نیوتون متری استفاده می‌کند. هنوز هم صدای مخصوص پیشرانه‌های دیزلی به گوش می‌رسد اما خب سرکوب آن بهتر از قبل صورت گرفته بنابراین آرامش داخل کابین خوب ارزیابی می‌شود.

2380 اولین تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و سری 3

گشتاور خودرو که در دورهای گسترده‌ای عرضه می‌شود باعث پرفورمنس خوبی شده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت سری 3 در 6.8 ثانیه ثبت می‌شود. گیربکس نیز از نوع 8 سرعته اتوماتیک است. کنترل‌های دستی روی فرمان نیز باعث تعویض دنده‌های سریع می‌شوند اما بهتر است اکثر اوقات از حالت اتوماتیک استفاده کنید چراکه تعویض‌های فوق‌العاده‌ای دارد. این گیربکس در زمان سبقت‌گیری علاقه زیادی به معکوس دادن ندارد اما خب انعطاف بالای پیشرانه و گیربکس کفایت می‌کند.

2381 اولین تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و سری 3

راندمان این خودرو نیز خوب است به گونه‌ای که ب‌ام‌و ادعا می‌کند سری 3 دیزلی در هر صد کیلومتر 4.3 لیتر سوخت مصرف کرده و در هر کیلومتر نیز 112 گرم دی‌اکسید کربن آزاد می‌کند؛ بنابراین هزینه‌های نگهداری و مالکیت این خودرو رقابتی خواهد بود. خبرهای خوب همچنان ادامه داشته و در مورد کابین هم صدق می‌کنند چراکه استفاده از پلتفرم جدید باعث شده فاصله بین محوری 41 میلی‌متر افزایش یابد و بنابراین فضای پای عقب نیز بهبود نشان دهد. بخش عقب احساس جادار بودن داشته و بهتر از جگوار XE می‌باشد. اگرچه فضای صندوق همچنان 480 لیتر باقی مانده اما نسل قبل نیز جزو جادارترین خودروهای کلاس بوده است.

2382 اولین تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و سری 3

به عنوان جدیدترین محصول ب‌ام‌و، داشبورد نیز از نظر کیفیت یک قدم قابل‌توجه رو به جلو برداشته و تقریباً حس یک مینی سری 5 را القا می‌کند. داشبورد جدید این خودرو پر از تکنولوژی می‌باشد. سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive ب‌ام‌و یکی از بهترین نمونه‌های بازار بوده ولی سیستم‌عامل 7.0 سری 3 جدید بهتر از هر خودروی دیگری است.

2383 اولین تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و سری 3

کاکپیت لایو ب‌ام‌و نیز دارای پشت آمپرهای 12.3 اینچی دیجیتالی و صفحه‌نمایش مرکزی 10.25 اینچی می‌باشد که این صفحه‌نمایش را می‌توان با حرکات لمسی یا اهرم چرخان کنسول مرکزی کنترل نمود. دستیار شخصی هوشمند ب‌ام‌و نیز در دسترس است که به دستورات صوتی راننده پاسخ می‌دهد. شما با استفاده از صدا می‌توانید دما را تنظیم کرده و صدا را کم و زیاد کرده و کارهای متنوعی انجام دهید. این خودرو از اپل کارپلی استفاده می‌کند اما فعلاً فاقد اندروید اتو می‌باشد. لیست تجهیزات استاندارد سری 3 جدید طولانی و شامل مواردی همچون ناوبری ماهواره‌ای، چراغ‌های LED تطبیقی، صندلی‌های چرمی و گرم شونده، حسگرهای پارک جلو و عقب، دوربین دنده‌عقب، رینگ های 18 اینچی و کروز کنترل و… می‌باشد.

2384 اولین تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و سری 3

قیمت خودرو چند هزار پوندی افزایش یافته و این مدل 320d اتوماتیک با تریم اسپورت قیمت 36700 پوندی دارد. البته با توجه به تجهیزات استاندارد بیشتر و آپشن های پیشرفته‌تر و البته آسایش و رفاه و فضا و تکنولوژی بیشتر، سری 3 جدید احتمالاً یک‌بار دیگر به سنگ محک کلاس خود تبدیل خواهد شد. ب‌ام‌و سری 3 از هر نظر ارتقا یافته است. این خودرو راحت‌تر، کاربردی‌تر، آرام‌تر و پیشرفته‌تر از هر زمان دیگری می‌باشد. البته شما هزینه‌ی بیشتر هم پرداخت خواهید کرد اما این افزایش قیمت معقولانه است. موضوع اصلی خوب بودن خودرو هم از نظر فنی و هم از نظر الکترونیکی است؛ و شاید مهم‌ترین نکته این باشد که سری 3 هنوز هم سواری فوق‌العاده‌ای دارد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

تاریخچه بی ام و سری 5

1.5 (2) اولین BMW سری 5 یعنی مدل 1500، “کلاس جدید” نامیده شد و برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما